keskiviikko 7. joulukuuta 2011

Orastavaa toivoa huomisen Sabihalle

Mustafa Kemal Atatürk
Olen kirjoittanut naisen asemasta islamissa muutamia blogikirjoituksia. Niissä olen tuonut mm. esiin tyypillistä islamilaista naisten syrjintää ja naisiin kohdistuvia epäluuloja, jotka hallitsevat muslimimaailmaa. Tosiasiassa muslimienemmistöinen maailma ei tietenkään ole sellainen patamusta paikka, jonka jokaisessa kaupungissa ja kylässä naisiin suhtauduttaisiin esittelemieni islamilaisten opinkappaleiden mukaisesti ja yhtä jyrkästi. Muslimien keskuudessa ja muslimikulttuurien välillä on melko paljon vaihtelua myös naisia koskevissa asioissa.

Turkki ja aivan erityisesti sen vauraampi länsiosa on jo lähes vuosisadan ajan ollut islamilaisen maailman edelläkävijä naisvihan kitkemisessä. Suurin kiitos tästä kuluu nykyisen Turkin luojalle, Mustafa Kemal Atatürkille, joka lakkautettuaan Ottomaanien hallitseman kalifaatin rakennutti nykyisen Turkin sekulaariksi valtioksi, jossa naisille ensimmäisenä islamilaisessa maailmassa ainakin teoriassa annettiin sama ihmisarvo kuin miehille. Turkissa siis naiset saivat jo kauan sitten äänestää, heitä kohdeltiin oikeuden edessä tasa-arvoisesti ja he perivät sekä hallitsivat omaisuutta samoilla oikeuksilla kuin miespuoliset sukulaisensa.

Sabiha Gökçen
Atatürk panosti naisiin myös henkilökohtaisesti paljon. Hän ei jostain syystä saanut lapsia vaimonsa kanssa. Niinpä hän vastoin islamilaista lakia adoptoi seitsemän tyttöä ja yhden pojan. Adoptoitujen tyttöjen määrällä hän nimenomaan halusi nopeasti nostaa naissukupuolen arvostusta uudessa Turkin tasavallassa, jota edeltäneessä monikansallisessa ottomaanivaltakunnassa myös turkkilaisnaiset olivat olleet sharian painolastin alla. Istanbulin Aasian puoleinen ja uudempi kansainvälinen lentoasema, Sabiha Gökçen, on muuten nimetty Atatürkin Sabiha-tyttären mukaan, joka lienee ollut ensimmäinen lentäjäkoulutuksen saanut musliminainen ja ehkä maailman ensimmäinen naissotalentäjä.


Valitettavasti monet Atatürkin uudistukset jäivät jotenkin puolitiehen. Näinhän syvälle kulttuuriin ja yhteiskunnan perusrakenteisiin kohdistuvassa uudistamisessa usein käy. Muutosvastarinta on kovaa, ja hyvässäkin tapauksessa muutokset tarvitsevat kypsymisaikaa kenties useamman sukupolven. Vaikka turkkilaisnaiset nousivat muodollisesti miesta kanssa tasa-arvoisiksi jo yli 70 vuotta sitten, on todellisen tasa-arvon saavuttaminen vieläkin kaukana. Nämä tasa-arvo-ongelmat näkyvät työelämässä, sosiaalisissa asioissa ja myös perhepiirissä. Valitettavasti ne näkyvät myös melkoisena perheväkivaltana. Eniten lakien takaaman tasa-arvon toteutumista ovat jarruttaneet perinteet. Niistä tärkeimpinä asioina ovat olleet islamilainen laki, sharia, sekä siihen perustuvat vuosisataiset heimo- ja sukuperinteet. 


Nyt Turkissa on naisasian osalta tapahtunut kuitenkin jotain sellaista, jota ei ole nähty muualla islamilaisessa maailmassa. Turkin kaikkia moskeijoita johtava uskonnollisten asioiden direktoraatti on antanut julistuksen naisten aseman parantamiseksi. Julistuksessaan direktoraatti tunnustaa, että islamilaisen uskonnon ytimessä, tafseerissa, haditheissa ja shariassa, esiintyy merkittävää naisvihamielisyyttä. Direktoraatin lausunnon mukaan em. lähteissä "on vääriä, epätäydellisiä ja ennakkoluuloisia tulkintoja, jotka eivät heijastele jalon uskontomme yleisiä periaatteita".  Ja tällä lausunnolla direktoraatti siis viittaa nimenomaan islamin naisvihaan, jota pitäisi ryhtyä poistamaan tulkintoja muuttamalla.


Fethullah Gülen
Mikä on pannut Turkin korkeimman islamilaisen auktoriteetin tunnustamaan islamin valtavirran nykytulkinnan mukaisen naisvihan? Väittäisin syyksi useampaakin asiaa. Ensimmäinen niistä on Yhdysvalloissa vaikuttava turkkilainen islamilainen ajattelija, Muhammed Fethullah Gülen, jonka luomalla islamilaisella uudistusliikkeellä on useita miljoonia uskollisia kannattajia Turkissa ja myös muualla modernien muslimien keskuudessa. Gülen on mm. todennut, että kotona väkivaltaa kokevien naisten on syytä lähteä pois miestensä luota. Hän on myös sanonut pitävänsä hyvänä naisten itsepuolustuskoulutusta, sillä hyvin lyövä nainen joutuu harvemmin väkivallan kohteeksi.


Toinen syy voi olla Turkin EU-neuvottelut. Niissä on nimittäin kyllä yhtenä asiana nostettu esiin Turkin naisten eurooppalaisia sisaria huonompi sosiaalinen asema. Kolmantena syynä voi tietysti ottaa esiin länsimaissa ja myös sen muslimiväestön keskuudessa kovenevan islamkritiikin, jonka osana on universaaleihin ihmisoikeuksiin perustuvia vaatimuksia naisten tosiasiallisen tasa-arvon kehittämiseksi myös islamin takapajulassa. Voimakkaimmin länteen levittäytyneiden turkkilaisten moskeijoissa näitä kaikkia vaatimuksia on kyllä kuultu jo aika pitkään. Syitä on varmasti muitakin mm. liittyen nousevan Turkin sisäisten uskonnollisten jännitteiden purkamiseksi.


Nyt on ensimmäistä kertaa syntynyt särö lähes 1000 vuotta vanhaan ashariitti-islamin miesvaltaa ylläpitäneeseen viralliseen sunnimuuriin. Olisi tietysti merkittävää, jos kehittynein ja yksi suurimmista islamilaisista yhteisöistä, Turkki, lähtisi todella uudistamaan islamia poistamalla naisvihaa. 


En halua väheksyä Turkin arvovaltaisimpien islamilaisten oppineiden lausunnon merkitystä, mutta tiedän hanketta pidettävän sekä vääräoppisena että vaarallisena arabien ja monien muiden islamilaisten yhteisöjen keskuudessa. Ne pelkäävät koraanin hyvin selvien naisia koskevien säkeiden uusien tulkintojen avaavan portit kaiken uudelleen tulkitsemiseksi. Salaliittojen kehdossa - Lähi-idässä - näitä uusia tulkintoja pidetään läntisen maailman salajuonena, jonka tarkoituksena on avata islamilainen maailma lännen moraalittomuuksille. Tällaisia väitteitä on jo esitetty Turkissakin, joten helppo urakka Turkin johtavilla uskonoppineilla ei ole edessään edes kotimaassaan.


Jo teologisesti urakka tuntuu äärimmäisen vaikealta. Nimittäin koraanissa, jota pidetään Allahin ikuisena ja muuttumattomana sanomana ihmiskunnalle, nainen on hyvin selvin sanoin miestä alempi olio, kuten voit aiemmasta kirjoituksestani havaita. Esimerkiksi hänen todistuksensa on puolet miehen todistusvoimasta, hän perii puolet veljensä perintöosasta ja hänen on muutenkin alistuttava miehelle - tai otettava turpaan ja alistuttava. Allahin sanan uudelleen tulkinta on aivan erityisen haastavaa uskonnossa, jonka ydin on ehdoton ja täydellinen alistuminen sanan antajalle. 


Mutta kaikki kunnia Turkin uskontoasioiden direktoraatille rohkeudesta ja älyllisestä rehellisyydestä, jota islaminkin perinteistä toki löytyy 1000 vuoden takaa mm. mu'taziliittien keskuudesta. Onnea ja menestystä yritykselle, jota mu'taziliiteillä ei ollut! Heidät eliminoitiin harhaoppisina.














2 kommenttia:

  1. Istanbulissa syntynyt Necla Kalek on osallistunut Saksassa keskusteluun musliminaisten pakkoavioliitoista. Pakkoavioliiton ja järjestetyn avioliiton raja on häilyvä. Hän on kirjoittanut artikkelin (Kun tutkijat kieltävät islamin kohtalokkaan roolin), missä hän mm. ihmettelee yhdeksän ulkomaalaismurhan saamaa kohua lehdistössä, kun samaan aikaan on Saksassa tapahtunut 150 dokumentoitua "kunnia"murhaa, joista häpeällisesti vaietaan. Islam on ongelma, islamilaisissa yhteisöissä kaikkialla maailmassa naiset ja tytöt kärsivät rikollisesta alistamisesta. Tutkijat aliarvioivat islamin merkityksen. Maahanmuuttotutkimus on kytköksissä tieteen ideologisointiin, missä integraation ongelmia vähätellään, niitä pidetään vain sosiaalisina, jos tämä ei auta, niin taloudellisina tai koulutuksen puutteina. Pakkoavioliittoja voidaan kutsua heimotavoiksi, mutta eiväthän muslimit kuulu kaikki samaan heimoon, tavat ovat kuitenkin samat. Muslimiperheissä naiset joutuvat kärsimään väkivallasta, he eivät voi puhua vapaasti peläten jälkiseuraamuksia tai Allahin kostoa. Maltillinen islam Euroopassa on valhetta. Tosiasiat pitäisi tunnustaa.
    Kelek: Islam responsible for forced marriages. Politically Incorrect - English version.

    VastaaPoista
  2. Hyvä Bogreol!

    Kiitos pitkästä kommentista, joka valaisi nykyisen islamin naisvihaa myös siirtolaisten keskuudessa.

    Poliitikkojen kannattaisi tutkiskella Turkin nykyisen pääministerin lausuntoa, joka mukaan "ei ole radikaalia ja maltillista islamia - on vain islam". Erdogan lienee jonkinlainen asiantuntija tässä asiassa.

    Olen myös samaa mieltä maahanmuuttotutkimuksen valitettavasta politisoitumisesta. Sama politisoituminen koskee myös islamtutkimusta ja osin Lähi-itä -tutkimustakin. Onneksi sotilastiedustelut ja turvallisuuspoliisin tiedusteluosat ovat vielä realistien ja poliittisesti riippumattomien tutkijoiden käsissä.

    VastaaPoista