Kirkonpolttajaiset Kairossa |
Luemme lähes päivittäin uutisia Lähi-idän levottomuuksista.
Nyt uutisotsikoissa ovat ns. arabikevään tapahtumat, joissa päähuomion ovat
saaneet kolmen diktaattorin, Ben Alin, Mubarakin ja Gaddafin, lähtöpassit
vihaisten mielenosoittajien toimesta. Näiden
uutisten alle on jäänyt useita isoja trendejä, joista osa on jatkunut jo
vuosikymmeniä. Levottomat ajat kuitenkin vahvistavat näitä trendejä, joista
jälkipolvemme lukevat historiankirjoistaan.
Yksi tällainen trendi on ollut arabimaailman puhdistaminen
ns. vääräuskoisista. Tässä asiassa on arabikevään myötä päästy yhden pienen kevätsiivouksen
vaiheeseen. Sen toimet näkyvät parhaiten
juuri nyt Egyptissä, jossa Mubarakin ja osittain hänen hallintonsakin
romahtaminen on heikentänyt kykyä ylläpitää järjestystä. Tätä hyväksi käyttäen
useat islamilaiset ryhmät, jotka Mubarakin pääosin sekulaari hallinto pakotti
hyvin matalan profiilin toimintaan, ovat nyt nostamassa itseään kansalliseen
tietoisuuteen. Helpoiten tämä onnistuu käyttäen populistisesti hyväksi syvälle
juurtuneita asenteita ja ennakkoluuloja.
Maailman vanhin edelleen toimiva kristittyjen yhteisö,
Egyptin koptit, on viime aikoina joutunut organisoitujen ja yhä useammin toistuvien
väkivallantekojen sekä muunkin ahdistelun kohteeksi. Lukuisia koptien kirkkoja on poltettu tai
niitä on muuten vahingoitettu. Koptien uskonnollisia johtajia ja heidän
perheenjäseniään on siepattu ja ahdisteltu. Egyptissä on pidetty monia
mielenosoituksia, joissa kopteja syytetty muukalaisiksi ja vihollisiksi, ja
heitä on vaadittu alistumaan keskiaikaiseen dhimmiasemaan (=alisteinen
muslimeihin nähden) tai poistumaan maasta. Vajaalle 10 miljoonalle koptille
nouseva islamistinen pelottelu alkaa olla liikaa, ja siksi he ovat ryhtyneet
joukolla protestoimaan kehitystä vastaan. Sunnuntaina 8.10.2011 yksi tällainen mielenosoitus
yltyi mellakoinniksi, kun mielenosoitusta valvoneen armeijan joukot avasivat
tulen ja ajoivat autoilla mielenosoittajien päälle. Seurauksena oli ainakin 24
kuollutta ja parisataa loukkaantunutta – näiden joukossa myös muutamia
sotilaita. Päivitys mellakan uhreista 11.10.: Kuolleita ainakin 35 ja loukkaantuneita yli 300.
Koptijärjestöt ovat jo varoittaneet, että Egyptin
kristittyjen lähtö maasta on alkanut. Joidenkin tietojen mukaan jaloillaan
äänestäneitä olisi jo yli satatuhatta henkeä sitten viime helmikuun, jolloin
Mubarakin lähtölaskenta alkoi. Vaikka vielä ei voida puhua massamaisesta
maastamuutosta, ilmiö on tuttu monesta muusta Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan
arabienemmistöisestä maasta. Viime vuosikymmenellä yli puolet Irakin
miljoonasta kristitystä joutui pakenemaan sunnien ja shiiojen sisällissotaa,
jossa kristityt syyllistettiin molemmilta puolilta. 1990-luvulta alkaen
palestiinalaishallinnon hallinnoiman alueen kristittyjen lukumäärä on pudonnut
ehkä viidennekseen 1980-luvun ajoista. 1970- ja 1980-luvulla toista miljoonaa
Libanonin kristittyä päätti poistua Libanonista samoista syistä. Yhteensä lähes
miljoona juutalaista ajettiin maanpakoon vainoilla 1940-luvun lopulla ja
1950-luvun alussa Irakista, Egyptistä, Libyasta, Algeriasta, Tunisiasta,
Jemenistä ja Syyriasta. Vuosina 1910–1930 Turkki puhdistettiin sekä
joukkomurhilla että lievemmällä vainolla usean erilaisen kristityn yhteisön yhteensä
monimiljoonaisesta väestönosasta.
Kaikki nämä uskonnollisetniset puhdistukset ovat
kytkeytyneet murroksiin kyseisten maiden historiassa. Yhteistä näille
tilanteille on moni asia. Valtaa tavoittelevat tai sen juuri saaneet eivät ole yleensä
vielä kyenneet tehokkaaseen järjestyksenpitoon. Yhdessäkään tapauksessa valtaan
nousseet eivät ole yrittäneet ratkaisevalla tavalla hillitä uskonnollisiin
vähemmistöihin kohdistuneita julmuuksia. Useimmissa tapauksissa vallanpitäjät
ovat jopa antaneet vainojen edetä ja pyrkineet vahvistamaan niiden avulla omaa
otettaan vallasta.
Vääräuskoisten vainojen sallimiseen näissä murrostilanteissa
on muutama hyvä syy. Ensinnäkin
Lähi-idässä on jo kauan pitänyt löytää kaikenlaisille murroksille syyllinen, ja
sellainen on perinteisesti löytynyt vähemmistökulttuurien piiristä. Tämä
asiahan on valitettavan tuttu myös monista murroksista Euroopassa, Aasiassa ja
Afrikassa, joten se ei siten ole ainoastaan Lähi-idän ominaisuus.
Toiseksi Lähi-idän muslimikulttuureissa on aina arvostettu
kovia johtajia, jotka uskaltavat rangaista syyllisiä ja siten palauttaa
enemmistön kunnian. Humaanisuuteen vetoaminen ei kuulu tällaisen johtajan
pirtaan.
Kolmanneksi johtajan on oltava islamilaisittain oikeauskoinen
ja heidän suojelijansa. Islamin profeetan kuoleman jälkeisestä ajasta alkaen
tämä on ollut asia, jonka jokainen valtaan noussut johtaja on tavalla tai
toisella joutunut todistamaan. Viime aikoina hyväksi tavaksi on muodostunut
juutalaisten vihaaminen, mutta nyt, kun arabimaailma on piskuista aluetta lukuun
ottamatta ”judenrein”, eikä sota Israelia vastaan ole realistinen optio, on
keksittävä muuta. Kohteeksi on helppoa valita kristityt, joiden uskonnollinen
yhteys Yhdysvaltoihin ja Eurooppaan on helppoa osoittaa.
Egyptiä hallitsevan sotilasneuvoston on helpompaa antaa
muutaman kirkon palaa, sallia pientä muutakin vainoa kopteja vastaan ja kohdata
vihainen kristitty vähemmistö mellakassa, kuin joutua puolustautumaan syyllisiä
etsiviä kansan enemmistön laumojen miljoonamellakoilta. Kenttämarsalkka
Tantawin johtoesikunta itse asiassa voi tällä taktiikalla iskeä kaksi kärpästä
samalla iskulla. Salliessaan erilaisten salafistiryhmien rettelöinnin koptien
kanssa, se samalla toivoo kansan enemmistön lopulta tajuavan, että mellakointi
ei ole tie yhteiskuntarauhaan. Egyptin asevoimat ja sen tukemat paremmin voivat
mutta kovin vähälukuisat kansankerrokset nimittäin pitävät islamisteja
vähintään yhtä pahana uhkana kuin kristitytkin. Mutta Egyptin tuleva hallitsija tai sen valtaan tuoja ei voi
osoittaa olevansa koptien suojelija, koska hän ei olisi silloin sekä kova että
oikeauskoisten suojelija. Siksi uudet ja heikot poliittiset puolueet tai vallan
kahvassa vaivoin pysynyt armeija eivät pysty suojelemaan maansa kristittyjä
ainakaan näyttävästi.
Lähi-idän
puhdistaminen kristityistä tulee väistämättä jatkumaan toisen nykyisen trendin,
islamisoitumisen, jatkuessa. Egyptin kevätsiivous tuskin
nousee kovin merkittäväksi episodiksi tässä prosessissa vielä, sillä koptien
määrä on liian suuri jopa tehosiivoajille.
Kopteilla on kuitenkin monta epämiellyttävää kuukautta edessä ennen kuin Egypti
rauhoittuu. Mutta kunhan siivousinto leviää kunnolla Syyriaan, tullaan näkemään
merkillisiä asioita. Syyriassa pakoilevat useat sadat tuhannet Irakin kristityt
ovat olleet yhdessä maan omien kristittyjen kanssa diktaattori Bashar
al-Assadin tukijoita. Bashar ja erityisesti hänen isänsä Hafez al-Assad nimittäin
ovat (monien mielestä vääräuskoisina) alaviittimuslimeina pitäneet maansa enemmistöstä
kumpuavat sunni-islamistit hyvin kurissa. Kun al-Assadin dynastia kaatuu,
syylliset Syyrian kurjuuteen löytyvät nopeasti. He ovat alaviitit ja kristityt.
Siitä prosessista tulee vuosikymmenen perussiivous Lähi-idässä.
Lopuksi yksi huomautus ja yksi kysymys lukijalle:
- Jokainen muslimi ei vihaa juutalaisia tai kristittyjä. Mutta valitettavasti islam siihen kiistatta opettaa. Kannaltamme hyvä muslimi jättää nämä vihaopetukset omaan arvoonsa, ja valikoi islamista enemmän myönteisiä asioita.
- Missä Lähi-idän maassa niin kristittyjen, muslimien kuin juutalaistenkin määrä on tasaisesti kasvanut jo yli 40 vuoden ajan?
Vastaus kysymykseesi voi olla vain ja ainoastaan Israel.
VastaaPoistaPelkään muuten pahoin, että ennusteesi Egyptin kopien kohtalosta on turhan optimistinen. Syyria-ennuste taitaakin sitten osua nappiin...
Abrahamismi kokonaisuudessaan on puhdasta satanismia. Myös siis juutalaisuus ja kristinusko.
VastaaPoistaJärjettömät sadistit tahtovat vain alistua, eivät tietää mitään.
Game over ihmiskunnalle.
Abrahamismin uskovaiset ääliöt todella ovat maailman tilasta vastuussa. Sääli että siellä joukoissa kärsii mm. niitä jotka vaalivat TIETOA.
VastaaPoistaVastaus kysmykseen lienee Israel?
VastaaPoistaVaikka väkivalta kopteja kohtaan ei ole mitenkään uusi ilmiö niin se, että poliisivoimat näin räikeästi yhtyvät muslimijoukkojen väkivaltaisuuksiin taitaa olla merkki muslimiveljeskunnan kasvavasta poliittisesta vaikutusvallasta sotilasneuvoston sisällä.
T,
Niklas Bergman
Tänä aamuna radiossa (Ykkösaamu) Tampereen rauhan- ja konfliktintutkimuksen professori Tuomo Melasuo esitti erittäin optimistisia käsityksiä Egyptin demokratian kehityksestä.
VastaaPoistaHesarin päätönkirjoituskin käsittelee arabikevättä.
"Oikeuksiaan tuomioistuimissa peräävät egyptiläiset eivät ehkä ilahduta sijoittajia, mutta he ovat muistutus arabikevään syvimmästä olemuksesta. Arabimaissa todella vaaditaan sosiaalista oikeudenmukaisuutta ja demokratiaa, ja niitä voidaan – vaikkakin vaikeuksien kautta – myös aiempaa paremmin saavuttaa. Muutokseen lähteneet maat ansaitsevat muiden maiden tuen."
Etniset puhdistukset saavat länsimaisen vasemmiston tuen silloin, kun niitä tekevät oikeat tahot.
Kirjoituksen lopussa esitetty kysymys taisi olla liian helppo. Oikea vastaus on Israel, jonka väkiluku uskontokunnittain laskettuna on moninkertaistunut seuraavasti 1950-2009:
VastaaPoista-Juutalaiset viisinkertaisunut noin 5,5 miljoonaan,
-Muslimit yksitoistakertaistunut noin 1,1 miljoonaan,
-Kristityt nelinkertaistunut noin 0,15 miljoonaan,
-Druusit kahdeksankertaistunut noin 0,12 miljoonaan
Niklas Bergman
VastaaPoistaKiitos kommentista!
Egyptin kopteilla on ollut kasvavia vaikeuksia valtion instituutioiden kanssa jo 1960-luvulta alkaen, jolloin mm. valtion ylimmät virat suljettiin "vääräuskoisilta".
En kuitenkaan vielä usko hallitsevan(ja enimmäkseen sekulaarin) sotilasneuvoston tarkoituksella haluavan tappaa kopteja. Ongelmana sillä on olla ärsyttämättä oikeastaan mitään ryhmää. Koptien aktiivinen suojelu salafisteilta voisi ärsyttää huomattavasti agressiivisempia ja paremmin järjestäytyneitä ryhmiä. Siksi koptit eivät saa suojaa. Sotilasneuvosto kyllä reagoisi yhtä jyrkästi myös salafistien armaijaa vastaan suuntautuviin mielenosoituksiin, jos sellaisia ilmenisi.