R.I.P. |
Paljon on kirjoitettu
Euroopan velkaantumiskriisistä, jonka käsikirjoitus yhä useammin esitetään
näin: Vaiheessa 1 Kreikkaa ja muita ongelmamaita tilapäisesti
lainoitetaan, mutta lopulta ainakin Kreikka pannaan hallittuun velkajärjestelyyn. Tämän
jälkeisessä vaiheessa 2 joudutaan pääomittamaan niitä
eurooppalaisia pankkeja, jotka ovat vastuuttomasti lainanneet
ylivelkaantuneelle ja tilinsä väärentäneelle valtiolle. Kolmannessa
vaiheessa on kyettävä vielä tukemaan Italiaa ja mahdollisesti Espanjaa
ja Portugalia usean vuoden ajan, sillä markkinavoimat eivät vähään
aikaan Kreikka-opetuksen jälkeen lainaa niille rahaa
siedettävällä korolla. On tietysti selvää, että Kreikka ei voi kuulua euroalueeseen
enää velkajärjestelyn jälkeen.
Tähän kaikkeen Euroopan
muut maat, lähinnä euroalue, joutuu sijoittamaan yhteensä 2000–3500 miljardia
euroa. Suomen osuus tästä tulee olemaan 40–60 miljardia euroa, mikäli
pääministeri Kataisen ja valtiovarainministeri Urpilaisen annetaan jatkaa
vastuunkantoa. Valtionvelkamme ja takausvastuumme voivat tämän taakan ja oman
budjettialijäämämme seurauksena siis kaksinkertaistua nykyiseen verrattuna
vuoteen 2016 mennessä. Vakuuksia siitä, että enin osa noista rahoista saadaan
koskaan takaisin, ei ole eikä tule. Jotain ehkä saadaan tämän vuosikymmenen
lopulta alkaen, jos koko eteläinen Eurooppa saa taloutensa tasapainoon ja
pankkijärjestelmä selviää niin, että pääomituksesta saadut pankkiosakkeet ja
muut omistukset ovat jonkin arvoisia.
Tämä Suomen ja muun
Euroopan järkyttävä velkaantuminen ei kuitenkaan ollut nyt pääasiani. Olen
nimittäin ihmetellyt niiden analyysien puutetta, joissa arvioidaan Kreikan
mahdollisuuksia päästä edes hallittuun velkajärjestelyyn ja selvitä jollain
tavalla sen jälkeen. Ehkä asia on
vaikea, sillä Kreikan kilpailukyky on todella kaukana uskottavasta. Katsotaanpa
Kreikan selviytymistä historiallisten ja geopoliittisten silmälasien läpi
menemättä turhan tarkasti yksityiskohtiin.
Kreikan talous on maan
1829 tapahtuneen itsenäistymisen jälkeen perustunut neljään tukipylvääseen:
- Ensimmäinen niistä on maatalous, jonka
osuus on Kreikassakin vähentynyt jatkuvasti. On selvää, että Kreikan
oloissa jo alle neljän prosentin osuuteen Bkt:stä kuihtunut maatalous ei
riitä nostamaan Kreikkaa yhtään ylöspäin.
- Toinen on ollut merikuljetukset ja
laivateollisuus, jossa Kreikka on edelleen maailmanluokan toimija. Se
on kuitenkin jatkuvasti hävinnyt osuuksiaan sekä nouseville talouksille,
lähinnä Kiinalle ja Korealle, mutta myös Pohjois-Euroopan maille,
erityisesti Norjalle. Tästäkään noin 15 prosentin BKT-sektorista ei ole
isoa apua Kreikan talouden nousulle, sillä merikuljetukset ja
laivanrakennus tuntevat ensimmäisenä isojen lama-aikojen kustannuspaineet.
- Kreikan kolmas sektori on II maailmansodan jälkeen
noussut turismi, jonka osuus on jatkuvasti kasvanut. Sillä
olisi mahdollisuuksia hyvissä oloissa jatkaa kasvuaan, mutta hyvät ajat
eivät taida palata ajoissa. Harva eurooppalainen haluaa lomalle maahan,
jossa kansa oikeutetusti karhuaa saataviaan kadulla.
- Neljäs tukipylväs, geopoliittinen asema, on
Kreikan tapauksessa ollut taloudellisestikin merkittävä, vaikka siitä on
harvemmin puhuttu. Se on monista isommista ja pienemmistä puroista
muodostunut supervaltojen tuki Kreikalle. Yhdistyneet Kuningaskunnat oli
Kreikan päätukija itsenäistymisestä alkaen koko 1800-luvun ja 1900-luvulla
II Maailmansotaan asti. Britit tukivat Kreikkaa aluksi kyetäkseen
vaikuttamaan heikkenevään Osmanivaltakuntaan ja myöhemmin Saksaan,
Venäjään ja Italiaan. 1940-luvun lopulta alkaen Kylmän sodan päättymiseen
asti investoinnit Kreikkaan junailtiin lähinnä Yhdysvalloista, jonka
intressissä oli Neuvostoliiton hegemonian tukahduttaminen myös Kreikan
avulla. Nämä investoinnit ja osin suorat tuet pitivät Kreikan pystyssä,
kunnes sen piti euroalueeseen liittyessään lähteä kilpailemaan paljon
kehittyneemmän EU-maiden enemmistön kanssa yhteisillä ehdoilla. Tämä
investointien virta on tukahtunut, sillä nykyiset geopoliittiset asetelmat
ovat vähentäneet Kreikan merkitystä ainakin lyhyellä aikavälillä. Venäjä
ei ole enää uhka Yhdysvalloille eikä Kreikalla ei ole tarjota vipua
minkään muunkaan suurvallan vastustamiseen. Sillä on kyllä kylmähköt välit
Turkkiin, mutta kukaan ei ole kiinnostunut Natoon kuuluvan Turkin
haastamisesta.
Kreikalla ei ole
nykyisin tarjota ainuttakaan sellaista kilpailukykyetua, joka
nostaisi sen kiinnostavaksi investointikohteeksi. Loistavasta
varhaishistoriasta ja mukavista ihmisistä huolimatta Kreikan koulutustaso,
teknologinen osaaminen, liiketoiminnan helppous, perusinfrastruktuuri,
luonnonvarat tai mikään muukaan tunnettu tekijä eivät riitä houkuttelemaan edes
konkurssien jälkeiseen halpaan maahan investointeja siinä määrin, että nousu
alkaisi ripeänä. Kreikka saattaa käydä seuraavan 10 vuoden aikana niin syvällä,
että sen perinteisesti köyhemmät rajanaapurit Makedonia, Turkki ja Bulgaria
ajavat taloudessa (Bkt per henkilö) sen ohi.
Kreikkalaiset eivät
vielä tajua edessä olevan taloudellisen rotkon syvyyttä. Mutta mitä tapahtuu,
kun todellisuus kohtaa peruskreikkalaisen? Täyttääkö Kreikka sen päivän jälkeen
edes EU:n kriteerejä? Jos Kreikka ajautuu hallitsemattomaan tilaan, eivät
kirjoituksen alussa esiin tuodut vaiheet 2 ja 3 voine nekään toteutua
hallitusti. Kataisen ja Urpilaisen vastuunkannon käsikirjoitukseen saattaa
liittyä liian monta epärealistista jos-ehtoa, joista usko Kreikan ongelman
hallittuun hoitamiseen voi olla epätoivoisin.
Ps. Kreikkaa siis ei lisävelalla voida pelastaa. Keskustelu siis pitäisikin rehellisyyden nimissä siirtää siihen, mitä yritetään pelastaa Kreikkaa vielä lainoittamalla. Ja siihen, voiko edes se onnistua. Jokainen lisälaina Kreikalle vain lisää sen velkaa ja samalla vaikeuttaa muun Euroopan pelastamista.
Ps. Kreikkaa siis ei lisävelalla voida pelastaa. Keskustelu siis pitäisikin rehellisyyden nimissä siirtää siihen, mitä yritetään pelastaa Kreikkaa vielä lainoittamalla. Ja siihen, voiko edes se onnistua. Jokainen lisälaina Kreikalle vain lisää sen velkaa ja samalla vaikeuttaa muun Euroopan pelastamista.
Kreikan talous on totta tosiaan pääsemättömässä umpikujassa. Turhaan ei arvioida että Kreikan tukeminen tulee jatkumaan ainakin yhden ihmiselämän mitan
VastaaPoista-Esimerkiksi maatalous ei siellä juurikaan ole elinkeino vaan elämäntapa joka on keskittynyt puuhastelemaan paikallisen "lähiruuan" tuontantoon ja ennekaikkea EU-tukien maksimaaliseen hyödyntämiseen. Talouselämä kertoi pariviikkoa sitten että Kreikan maatalous on käytännössä velaton koska: "Kreikan maatalous on pysähtyneessä tilassa. Keskimäärin tilojen bruttoinvestoinnit ovat olleet vain 500 euroa vuodessa tilaa kohti", Pietola kertoo. Tarvetta investoinneille siis todennäköisesti olisi"
-laivanvarustus on paperilla suurta, mutta nykyään laivoissa on käytännössä vain päällystö kreikkalaista, miehistö taas sieltä mistä mukaavuuslippualuksillakin eli aasiasta jne. Verotuloja alalta ei juurikaan kerry, mutta valtion tukiaisten metsästyksessä ala on Kreikassa ollut perinteisesti haka.
-vientiteollisuutta Kreikalla on varsin vähän, varsinkaan kilpailukykyistä sellaista. Enempi sellaisia tukiaislla ja kilpailunrajoituksilla pystyssä pidettyjä vanhanaikaisia valtion yrityksiä kyllä piisaa.
-turismielinkeino on toki iso, mutta ala on euron käyttöönoton jälkeen menettänyt yhden merkittävimmistä kilpailuvalteistaan, eli edullisuuden. Hintataso on karannut käsistä ja halpamatkailu suuntautuu nykyään Bulgariaan, Balkanille jne. Lisäksi alan veronmaksumoraali on jopa Kreikkalaisittain huono. Kuitti ja kassakone ovat lähinnä vitsejä. Ja omasilmäisesti havainnoiden 2010 kesällä VISA-kortti oli niissä muuttunut täysin hyi-hyiksi. Ei sitä siellä aikaisemminkaan olla rakastettu, mutta nyt erilaiset selittelyt miksi Visalla ei voi maksaa olivat lennokkuudessaan vailla vertaa.
Lisäksi, kun katsoo esimerkiksi ravintoloiden ja hotellien henkilökuntaa, niin albaanien serbien, kosovolaisten jne ei EU-kansaisten suuri määrä pistää silmään. Nämä ovat yleensä työluvattomia, pimeitä työntekijöitä, joista ei todellakaan verokertymää synny eikä työttömyys kohennu...